اولین کنفرانس خبری دکتر روحانی رییس جمهور منتخب (2)

یزدفردا :حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: این جلسه به شما تعلق دارد و من کوتاه سخن می‌گویم تا شما سوالات‌تان را بپرسید.

دکتر روحانی  در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه "شما از اعتمادی که مردم به شما کرده‌اند چگونه در عرصه‌های مختلف استفاده می‌کنید "، گفت: سوال شما در ظاهر کوتاه بود اما پاسخ‌های مفصلی می‌طلبد.

رییس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و توجه به معیشت مردم اظهار کرد: برای حل این مسائل لازم و ضروری است که در دو مرحله اقداماتی انجام شود.

وی افزود: در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری مردم مثل کالاهای اساسی بود و با توجه به اینکه ما در آستانه فرا رسیدن به ماه مبارک رمضان هستیم و باید با کمک دولت فعلی و همچنین دولت آینده در این زمینه فعالیت کنیم.

روحانی با بیان اینکه "44 روز دیگر دولت منتخب مستقر می‌شود"، تاکید کرد: باید با همکاری دولت فعلی اقداماتی در این زمینه انجام شود و دوستان من در تلاش هستند تا در این زمینه اقداماتی انجام شود و با دولت فعلی در تماس هستند و ان‌شاءالله کمیته‌های مشترکی در این زمینه تشکیل شود تا نیازهای فوری مردم تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و آرامش در عرصه اقتصادی گفت: معتقدیم که در این زمینه باید ظرفیت اقتصادی در کشور فعال و موانعی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. بخش‌هایی که فعال نیستند باید فعال شوند و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت شود.

روحانی با بیان اینکه "اگر این اقدام‌ها و قدم‌ها برداشته شود آثار آن را به مرور در عرصه‌های مختلف از جمله در بازار مشاهده خواهیم کرد و شاهد این خواهیم بود که تمام بازار به نوعی به تعادل برسند و در دیگر بخش‌ها نیز اثرات خود را خواهد گذاشت"،

خبرنگار دیگری پرسید "مهم‌ترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول‌هایی که به مردم داده‌اید چیست و چه اقدامی انجام خواهید داد و همچنین در بحث مسکن مهر و یارانه‌های نقدی چه می‌کنید؟" که روحانی در پاسخ گفت:‌ راه‌حل اساسی اقتصاد، رونق تولید و هدایت پس‌انداز‌های مردم و همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید است. مشوق‌های تولید در این راستا اولین قدم است، ضمن اینکه در بخش تولید ظرفیت‌های لازم باید پر شود. بحث سرمایه از یک طرف و بهره‌وری از سوی دیگر می‌تواند حرکت اول را به وجود بیاورد.

روحانی افزود: مسکن مهر باید تکمیل شود؛ البته اشکالاتی دارد که لازم است مرتفع شود. مثلا از لحاظ مکان و امکانات مشکلاتی وجود دارد و برخی جاها به صورت یک خوابگاه است که باید به صورت یک شهرک شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد یارانه نقدی نیز باید بگویم که از فردا (سه‌شنبه) کمیته مشترکی بین دوستان اقتصادی من و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد تا قدم بعدی در مورد یارانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

 

روحانی در برابر پرسش دیگری در مورد محدودیت شرایط کسب و کار و خیزش اقتصادی در گذشته و تغییراتی که ایجاد خواهد شد، پاسخ داد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار حتما در دولت دنبال می‌شود و آیین‌نامه‌های اجرایی آن نوشته خواهد شد و عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه "سیاست‌های کلی اصل 44 به دقت و به خوبی انجام نشده است"،‌ گفت: باید سیاست‌های اصل 44 به طور دقیق اجرا شود، چراکه مقام معظم رهبری آن را انقلاب اقتصادی دانسته‌اند و در مسیر فعلی معلوم نیست به آن انقلاب منجر شود، پس باید سعی کنیم در مسیر هدف رهبری گام برداریم.

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران با بیان اینکه "قانون بودجه تازه تصویب شده است و دولت ملزم است قانون را اجرا کند"، افزود: هرجا دولت نظر خاصی دارد به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد و اگر ضرورت بیشتری احساس کند دو فوریتی یا سه فوریتی موضوع را مطرح خواهد کرد و امیدوارم نمایندگان عزیز مجلس با دولت آینده همراهی داشته باشند.

وی در جواب این سوال که "سازمان برنامه و بودجه احیا خواهد شد؟" گفت: اصل بر این است، اما به هر حال مواردی وجود دارد که در مقام عمل باید قدم به قدم برنامه‌ریزی شود.

روحانی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد جو ایجاد شده در دنیا با انتخاب او به عنوان رییس‌جمهور ایران اشاره کرده بود، افزود: حتما با این انتخابات و حضور مردم، اساسا شرایط در سطح جهان عوض شده است؛ از جمله افکار عمومی دنیا،‌ رسانه‌ها و سیاسیون و این جو جدید حتما تبدیل به فرصت نو می‌شود و امیدواریم این فرصت ناب باعث شود روابط ما با دنیا بهتر شود.

رییس‌جمهور منتخب مردم در برابر صحبت خبرنگاری مبنی بر اینکه "شما امید را به ایران برگردانید"، تاکید کرد: من امید را برنگرداندم بلکه مردم امید را به کشور برگرداندند و آن هم با حضور و نشاط و مشارکتشان، چون ما همه چیز را از مردم داریم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که "آیا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را فعال خواهید کرد؟" گفت: من نه تنها آن انجمن، بلکه هر انجمنی را که طبق قانون باید فعال باشد، حمایت خواهم کرد؛ چراکه معتقدم این انجمن‌ها راهی برای اداره مسائل جامعه هستند و اداره جامعه باید به انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای برگردد.

خبرنگار دیگری در مورد کاهش حقوق کارگران پرسید که وی پاسخ داد: قانون این را می‌گوید که باید حقوق کارگران افزایش پیدا کند. دولت تلاش می‌کند که قانون را عملیاتی و این نقص را رفع کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا